Publicatie datum 16-januari-2018
Een kok heeft het zwaar omdat zijn echtgenote hem gaat verlaten. Hij belt zijn werkgever om te laten weten dat hij niet komt. Per dezelfde dag krijgt hij een schriftelijke bevestiging van zijn opzegging van het dienstverband. De kok is van mening dat hij zich heeft ziekgemeld en eist direct per brief loondoorbetaling. Werkgever en werknemer hebben dus een andere beleving bij hetzelfde telefoongesprek. Hoe gaat de rechter dit oplossen?
Bij een opzegging door een werknemer moet sprake zijn van een duidelijke en ondubbelzinnige verklaring. Volgens de werkgever heeft de kok gezegd dat het werk te zwaar was, dat zijn problemen thuis niet te overzien waren en dat hij niet meer zou komen. Ook heeft hij gezegd dat hij niet meer kon en “er klaar mee was” of woorden van dergelijke strekking. Dat is geen expliciete opzegging van de arbeidsovereenkomst, maar dient als een ziekmelding te worden opgevat.
Zelfs als de kok in dit gesprek de arbeidsovereenkomst per direct had opgezegd, zou op de werkgever een onderzoekplicht rusten. Wist de kok wel wat hij deed en overzag hij de gevolgen daarvan? Niet is gebleken dat de werkgever hiernaar heeft doorgevraagd. Kortom: de kok krijgt gelijk.
Tip: Als een werknemer uitlatingen doet die kunnen betekenen dat hij de arbeidsovereenkomst wil opzeggen, dient u als werkgever altijd door te vragen.